Når benene gerne vil, men hovedet ikke kan følge med…

Standard
Så blev det endelig tid til en løbetur efter en lille, ufrivillig, pause oven på løbet den 29. Det var sådan set meningen at jeg gerne ville have været af sted onsdag eller torsdag, for benene har hverken været ømme eller trætte efter halvmaratonet, men jeg blev ramt af en træls forkølelse, hvor jeg især er plaget af enorme mængder snot. Dette skyldes måske “det åbne vindue i immunsystemet”, hvor der som følge af en hård kraftpræstation opstår en midlertidig svækkelse af immunforsvaret (fordi andelen af hvide blodlegemer falder og cellernes evne til at modarbejde virus hæmmes) hvorfor der er en let forøget risiko for luftvejsinfektioner i ugen efter et maraton (Elsk at løbe 2010) og sikkert også efter et halvmaraton for os motionister.
I dag skulle dog være dagen, hvor stængerne skulle luftes og benene var virkelig klar, så jeg begav mig af sted ved halv 8 tiden om morgenen, hvilket jeg normalt ellers aldrig gør, men som sagt, så nærmest længtes mine ben efter at få rørt sig. Min plan var at have fokus på løbestilen og så ellers bare nyde en rolig tur samt bruge mit FR305 lidt anderledes end normalt, da jeg efter VM har indstillet nogle funktioner på en anden måde. Alt i alt gik de tre ting fint, men hold nu op hvor er det demotiverende at løbe med et hoved, der bare er tæt af snot! Specielt når man ikke føler sig syg eller skidt tilpas og benene bare er SÅ klar… Men så må man tage det sure med det søde og have fokus på det positive: At stængerne trods alt var klar.
Jeg satser på at være snotfri mandag, hvor planen er endnu en feel good 5’er, hvorefter jeg igen skal have både mere distance og tempo på i løbet uge 15. Der ud over er det også planen, at jeg vil til at bruge mit pulsbælte – jeg har fået skiftet garmins uduelige soft- og hardstrap ud med en fra Polar, nu skal jeg bare have tjek på batteriet i den lille “knap”. Da jeg i sin tid købte mit FR305 købte jeg det helt bevidst med softstrap, men den kom aldrig til at virke på mig (mystiske udsving og spikes, ingen målinger osv.) og det samme kom til at gælde for den hardstrap Garmin sendte mig (uden beregning), så nu har jeg gjort som mange andre og købt en softstrap fra Polar, hvor Garmin-“knappen” også kan klikkes på. Det bliver spændende om det så kommer til at virke…
Skriv et svar

